Januárban mindenki átgondolja kicsit a dolgokat: az új év kezdetén hajlamosabbak vagyunk nagyobb lelkesedéssel belevetni magunkat a változásokba, motiváltabban nekiállni terveink megvalósításának. Az évkezdés könnyebben ki tudja mozdítani az embert az addigi stagnáló üzemmódból is, hiszen az új évszámmal együtt olyan, mintha egy tiszta lapot is kapnánk. Önmagunk upgrade-elése azonban nem egyszerű feladat: sem akkor, ha alapvetően elégedettek vagyunk azzal, ahol adott pillanatban tartunk, és csak szeretnénk kicsit erősíteni az alapjáraton jó vonalon, de akkor sem, ha egészen új irányt szeretnénk adni az életünknek.
Ha bennetek is megfordult mostanában a kérdés, hogy hogyan tudnátok kicsit tuningolni a professzionális megjelenéseteken, mindenképpen érdemes dolgozni saját énmárkátokkal.
Mit is jelent pontosan az énmárka?
Csorba Anita podcastjában erről beszélgetett László Móni Personal Branding tanácsadóval.
Az énmárka leginkább azokat a tulajdonságaid, értékeid, jellemzőid megmutatása, amelyek lényegesek lehetnek a szakmai érvényesülésed szempontjából, azoknak az embereknek, akik fontosak szerepet játszanak vagy játszhatnak később a professzionális előrelépésedben.
Fontos kiemelni azonban, hogy az énmárka nem az önmagunkért való láthatóság megteremtését jelenti:
nem arról szól, hogy hogyan tudsz 10 000 Instagram követőt szerezni a privát fiókodra, hanem arról, hogy megmutathasd, miben vagy te jó szakmailag, miben tudsz többet adni, mint a hozzád hasonlók.
Ijesztő közhelynek tűnhet, de attól még igaz, hogy ma már globális szinten versenyzünk a munkaerő, a szolgáltatások piacán: a világ legtávolabbi pontjáról is megvehetem azt, amit egy helyi kézműves is elkészített pár nappal ezelőtt. Számtalan ugyanolyan tehetséges ember van, mint mi és éppen ezért annyira fontos, hogy személyes márkánk lévén láthatóvá tegyük a tehetségünket.
De mégis, hogyan fogjon hozzá az énmárkaépítéshez valaki, aki még soha nem foglalkozott ezzel tudatosan?
Móni szerint az erős énmárkához első és legfontosabb tényező az önismeret:
ahhoz, hogy saját értékeinket, jellemzőinket meg tudjuk jeleníteni, pontosan tisztában kell lennünk ezekkel.
El kell határolnunk, specifikálnunk kell, hogy mi az a terület, ahol mi mozgunk és számba kell vennünk, milyen szabályok vonatkoznak rá. Sok esetben ugyanis pontosan az lényeg, hogy az ember el merjen szakadni ezektől a szabályoktól – ehhez azonban ismernünk kell őket.
Kiemelten fontos, hogy amit kommunikálunk, az hiteles legyen: olyan üzeneteket közvetítsünk, amelyekkel ténylegesen tudunk és akarunk is azonosulni.
Sokszor alulértékelt lépés, pedig nagyon fontos, hogy tájékozódjunk az aktuális piacról: meg kell nézni, hogy kik a versenytársaink és mivel tudhatnak többet vagy mást, mint mi. Versenytársak ugyanis minden helyzetben vannak, és hibát követünk el, ha nem vesszük őket számításba saját céljaink kalkulálásánál.
Szintén kulcsfontosságú lépés annak meghatározása, hogy kikhez is szeretnénk szólni.
Kik fogják alkotni a mi „közönségünket”?
Másfajta szempontok lesznek nyerők akkor, ha alapvetően vállalati struktúrába tagolódva képzeljük el magunkat, mint abban az esetben, ha saját vállalkozásunkat szeretnénk építeni.
A 2020-as év sok kérdőjelet adott, az azonban egyértelmű Móni számára, hogy azokat, akiknek sikerült egy erős, stabil személyes márka kialakítása, sokkal kevésbé érintették negatívan a pandémia kedvezőtlen hatásai.
Talán elsőre kicsit megfoghatatlannak és bonyolultnak tűnik a saját személyes márkánkkal való foglalkozás, mégis érdemes ebbe is belerázódni kicsit: az induláshoz nagyon jó alapot ad Móni Lehetsz kivételes című könyve, amelyben rengeteg gyakorlati ötletet találhatsz személyiségfejlesztéshez, saját énmárkád hatékony építéséhez.
Ha kedvet kaptatok a teljes beszélgetés meghallgatásához, azt itt tudjátok elérni:
Ha pedig mélyebben érdekel benneteket saját énmárkátok építése, Móni honlapján rengeteg érdekes tartalmat találhattok ezzel kapcsolatban IDE KATTINTVA.
A Lehetsz kivételes című könyvet pedig ide kattintva tudjátok megrendelni:
A képek forrása: ITT