Caleb Carr A halál angyala című könyvét – és az abból készült Netflix sorozatot – korábbi cikkünkben már ajánlottuk nektek. A magyarul nemrég megjelent folytatásban újra belecsöppenünk Kreizler doktor csapatának mindennapjaiba, hiszen a társaság ismét nyomozásba fog.
Szerettem az előző kötetet is, mert minden szükségtelen modoroskodás és túlírás nélkül vitt vissza a 19. század végének New Yorkjába, a pszichológiai utalások pedig a helyén voltak: összehangban a korszellemmel, az akkor aktuális kutatások irányvonalaival. Carr teljesen hihetően épített fel egy olyan tudós karaktert, akinek megállapításai gond nélkül megállták volna a helyüket Freud vagy William James mellett.
Éppen ezért is bennem volt a kétség, amikor kezembe vettem A sötétség angyala című folytatást, amit az Agave Könyvek újra kiadott a sorozat második évadjának megjelenése apropóján:
vajon lesz-e olyan jó, mint az első kötet?
A történet azonban már az első oldalakkal beszippantott, így minden létező kétségem azonnal elszállt. Az első részt egy divatos New York-i újságíró narrálásában olvashattuk, cizellált körmondatokkal, így bepillantást nyerhettünk a nagyvárosi társadalmi elit mindennapjaiba.
Az új kötet mesélője azonban már Kreizler doktor segédje, Stevie, a korábbi utcagyerek, aki már az első nyomozásból is aktívan kivette a részét, ebben a kötetben pedig az ő szemüvegén keresztül figyelhetjük az eseményeket.
A szóhasználat, a mondatszerkezetek éppen ezért is szándékosan letisztultabbak, egyszerűbbek, mint A halál angyala esetében, ez azonban csak jót tesz a sztorinak szerintem.
Ráadásul a regény központi témája is igencsak megosztó:
lehet-e egy nő velejéig romlott, és vetemedhet-e olyan bűn elkövetésére, mint a gyermekgyilkosság?
Napjaink aktuális társadalmi kérdése (sajnos) még mindig a nők társadalmi helyzete, valós vagy feltételezett egyenlősége a férfiakkal. Megdöbbentő, mennyien gondolják azt a mai napig, hogy egy nőnek legfontosabb feladata és egyben kötelezettsége, hogy (lehetőség szerint minél több) gyermeket szüljön, és (ha lehet) ne ártsa magát bele a „fontos dolgokba”. Legyen szerény, visszafogott, és törődjön bele, hogy az irányítás a férfi dolga.
Caleb Carr több karaktere is szembemegy ezzel a meglátással, hiszen a központi gonosz a kezdetektől fogva éppen egy nő, a nyomozás kezdeti lépései pedig szintén egy nő nevéhez kötődnek: Sarah Howardéhoz, aki az előző részben még úttörő módon az első nő volt, aki állást kapott a New York-i rendőrségen, most pedig saját nyomozó irodáját vezeti.
A történet felépítése különbözik az első kötetben megszokottól, hiszen A sötétség angyala esetében csak a kezdeti lépésekkor ismeretlen az elkövető: nagyon hamar fény derül a gyilkos kilétére, ez azonban csöppet sem csökkenti a feszültséget. A nyomozást más tényezők nehezítik meg, az eredmény pedig egy hihetetlenül izgalmas és elgondolkodtató hajsza.
Ahogy már korábban említettem, a második kötetet is feldolgozták egy nyolcrészes sorozatévad formájában The Alienist: Angel of Darkness címen, amelynek részeit Budapesten forgatták.
A sorozat (amit már megtalálsz a Netflix kínálatában) azonban – bár alapul veszi a könyvet – sok esetben teljesen máshova vezet, mint ahogyan azt az olvasott történet alapján előzetesen várnánk. Ez viszont nem von le semennyit a sorozat értékéből és minőségéből: a készítők kiindulási alapnak használták a regényt, amit aztán kicsit átszabtak, a végeredmény pedig egy elgondolkoztató, igényes, izgalmas és okos sorozat lett, amely megtartja az eredeti mű szellemiségét.
Akár a könyvet választjátok, akár a sorozatot, nagyon jó sztorikat fogtok kapni, igazi kiegészítői lehetnek az egyre hosszabbodó őszi napoknak.