Black Friday, vagyis Fekete péntek. Egy nap, ami a vásárlásról szól. De jó ez nekünk? Hogyan tudod kihozni belőle a legtöbbet? Milyen akciókat érdemes ilyenkor bejátszani?
Mi az a Black Friday?
A Black Friday Amerikában indult, a Hálaadás utáni pénteket az áruházak és boltok hatalmas leárazással ünnepelték. Ez a tradícióvá vált, a legtöbb boltok most is elképesztő árleszállításokkal készül minden novemberben.
A név először 1960-ban jelent meg, a sűrű forgalomra utal. Nem is csoda, ha bepötyögöd a Youtube-ra, hogy “black friday”, rengeteg amerikai videót találsz, amelyek a “nagy napon” készültek.
Vicsorgó, vérszomjas emberhorda rohamozza meg a bevásárlóközpontokat – őrült tülekedés tör ki, eszeveszett őrjöngő harc foggal-körömmel (vagy akár széklábbal, fejszével és pisztollyal) az olcsó termékekért.
A számláló szerint eddig a Fekete péntek Amerikában 17 halálos áldozatot és 125 sérültet követelt.
Black Friday Magyarországon
Nálunk azért szerencsére nem ilyen vészes a helyzet. A Fekete péntek csupán 2013-ban gyűrűzött be hazánkba, de azóta egyre népszerűbb. Verekedések eddig nem voltak, de azért simán egymást taposták az emberek egy olcsó plazmatévé reményében.
Szerencsére online rendelésnél maximum az asztalt csapkodhatja az ember – ami elő is fordul, mert a nagy forgalom miatt könnyen lehalnak a szerverek.
A Black Friday előnyei és hátrányai
A Fekete péntek nem feltétlenül kell, hogy rossz legyen – csak oda kell figyelned néhány dologra.
Vásárlási láz
A hatalmas leárazás például tökéletes alkalom arra, hogy bezsákmányolj valamit, amit már régóta kinéztél, de a pénztárcád visszatartott a vágy beteljesülésétől.
DE… ilyenkor nagyon könnyű beleesni az alacsony(nak tűnő) árak/magas százalékú kedvezmények/korlátozott készlet csapdájába. Néhány eladó ilyenkor csalni szokott – az eredeti árat átírják egy magasabb összegre, és ugyanannyiért árusítják a terméket, mint előtte csak a hatalmas -50% plecsni és a pirossal megjelölt “akciós” ár beindítja a pavlovi reflexeket.
Bedobálsz a kosárba még egy-két (három-négy-öt-hat) terméket, amire semmi szükséged, az adrenalin tombol a véredben, nehogy elkapkodják előled a cuccokat, gyorsan fizetsz – aztán amikor lenyugszol, jön a megbánás és a vásárlás utáni depresszió. Nem viccből mondjuk, ez egy tényleg létező jelenség, amit nem szabad elbagatellizálni.
Íme egy ősi zen bölcsesség, ami segít elkerülni a megbánást:
Black Friday és a divat
A túlfogyasztás nemcsak egyéni szinten aggasztó, hanem globálisan is elkeserítő hatásai vannak hosszú- és rövidtávon egyaránt – főképp ha a divatot nézzük.
Átlagban 60 százalékkal több ruhát vásárolunk idén, mint 2000-ben.
Miért van ez? Rengeteg olcsó fast fashion márka jelent meg a piacon, és felgyorsult a divat – minden pillanatban jönnek az újabb és újabb trendek, és legtöbbjünk gardróbjában csak gyűlnek az egyszer (sem) viselt ruhadarabok.
Egy átlagos ember a ruhatárának körülbelül 40 százalékát egyáltalán nem viselte az elmúlt évben.
Sosem volt még ilyen olcsó a divat – és sosem járt még ekkora környezetszennyezéssel. Egyes divatmárkák több ezer tonnányi ruhát égetnek el évente. Ruhákat, amelyeket Távol-Keleten emberek készítettek embertelen körülmények között éhbérért.
(Hamarosan írunk majd bővebben a fenntartható divatról is!)
Black Friday és a kütyük
Az elektronikai cikkeknél sem sokkal jobb a helyzet – mindig újabb kell, nagyobb, laposabb, szebb. És mivel ezen termékek ára még kedvezményesen is viszonylag magas, sokan a 0% THM-es áruhitel fogságába esnek, és évekig fizetik az “olcsó” okostelefon vagy nagyképernyős tévé részleteit.
Online Black Friday
Online vásárlás esetében még egy faktorral számolnod kell – ez nem más, mint a szállítási költség. Csak egy terméket szeretnél megvásárolni, amit most elképesztő áron zsákolhatsz be – de ahogy fizetnél, rádobják a szállítási költséget, és már nem is olyan csábító a történet. Ekkor nézelődni kezdesz, és bedobálsz még pár (sokszor felesleges) cuccot a kosárba, hogy elérd az ingyenes szállítás értékhatárát. Velem is előfordult már – nem is egyszer.
A megoldás: beszélj családtagjaiddal, barátaiddal, ismerőseiddel. Rendeljetek együtt! Spóroltok is, elkerülitek a túlfogyasztást, és a környezetet is óvjátok – elég egyetlen doboz a csomagoláshoz, és a futárnak is csak egy címre kell szállítania.
Black Friday okosan
A lényeg, hogy ne hagyd, hogy lehúzzanak – vásárolj céltudatosan.
Ne vegyél meg valamit csak azért, mert olcsó(nak tűnik). Tervezz előre – beszélj ismerőseiddel, kérj tanácsot szakértőktől, olvass termékvéleményeket, keresd meg a számodra megfelelő vételt, írd fel az eredeti árát, leárazáskor pedig nézd meg, nem próbálnak-e átverni.
Két kérdést tegyél fel vásárlás előtt:
– Megengedheted ezt most magadnak?
– Akkor is megvennéd, ha nem lenne akciós?
Ha határozott igen a válasz mindkét kérdésre, akkor nyomd meg nyugodtan a FIZETÉS gombot.
Például ez remek időszak arra, hogy beszerezd otthonodba a már régóta áhított bútorokat, kiegészítőket – válassz olyan márkákat, akiknél folyton kiváló ár/érték aránnyal vásárolhatsz!
Az EGLO-nál mindig szuper áron szerezheted be a legmenőbb lámpákat a képre kattintva.
És az IBDesign kínálatában is megéri körülnézned ITT.
Te veszel valamit a Black Fridayen? Írd meg kommentben – és akár azt is, hogy mit gondolsz erről a tradícióról.
A cikkhez felhasznált források: Asket, Wikipedia, Black Friday Death Count
A képek forrása: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT