Kislányként szeretett volna fodrász és régész is lenni, de az is érdekelte, milyen lehet újságíróként élni. Végzettsége alapján közgazdász, Instagram fiókja (amelynek jelen pillanatban 408 ezer követője van) szerint digitális tartalomkészítő.
Viszkok Fruzsi neve biztosan ismerősen cseng, ha figyelemmel kíséritek a magyar YouTuberek videóit.
Az elsők között
Blogja 2010-es indulásakor Viszkok Fruzsi az elsők között volt, akik Magyarországon hasonló dologgal kezdtek el foglalkozni.
Akkoriban még nem érezte magát túl komfortosan a kamera előtt; a szépségápolás, mint téma azonban érdekelte. Külföldi bloggerek ihletésére vágott bele ezzel kapcsolatos gondolatainak megosztásába, eleinte csak hobbi-szinten. Saját elmondása szerint ekkor még annyira zavarba jött saját internetes megjelenésétől, hogy a barátainak sem mesélt róla, mivel foglalkozik szabadidejében.
A változás három évvel később jött el, amikor Fruzsi úgy döntött, felveszi az első videóját: saját telefonját pakolta fel pár vastag szótár tetejére megfordítva (hiszen a szelfikamerák akkoriban még nem voltak olyan profik, mint ma) és egy, a konstelláció mögé helyezett tükörrel figyelte saját magát mindeközben.
„Fura, hogy láthattak ezekben a videókban bármi jót…”
…amit nézni érdemes!”, mondja Viszkok Fruzsi, miközben Csorba Anitával beszélget a Hogyan lettem… legújabb részében.
Ennek ellenére a videók fogadtatása – ahogyan korábban a blogé is – nagyon pozitív volt. A tartalommegosztó oldalakon mostanság tömegével megjelenő és pusztán rosszindulatból véleményt nyilvánító trollok azokban az években még sokkal kevesebben voltak, másrészt pedig a közönség nagyon szerette a megosztott videókat – melyekkel szemben Fruzsi ma már eléggé kritikus, főleg a kezdeti próbálkozásaival.
Szerinte, mint mindenbe az életben, ebbe is bele kell tanulni.
Az ember nem úgy születik meg, hogy természetesen beszél, gesztikulál és viselkedik a kamera előtt.
A szerepléshez egy idő után már csak rutinból is hozzá tud szokni az ember, a videózás Fruzsi szerint egy abszolút tanulható műfaj: minél többször csinálja valaki, annál autentikusabban viselkedik a kamera előtt – akkor is, ha tudja, hogy ami kikerül az internetre, bárki számára elérhetővé válik.
„Inkább az élmények a lényegesek, amik ezzel járnak”
… mondja el Fruzsi, amikor arról van szó, milyen is a szerepléshez való viszonya most. A vlogolás jutatta el például nemrégiban Mallorcára, ahol egy nemzetközi esemény keretein belül rengeteg másik ország YouTuberei gyűltek össze.
„Ha valami engem érdekel, biztosan vannak mások is, akiket szintén érdekel.”
A csatorna, a blog és a közzétett tartalmak az évek folyamán Fruzsi személyiségével együtt változtak. A kezdetekkor, akkori érdeklődésének megfelelően a szépségápolás volt a központ témája, később azonban egyre több dolog után kezdett el érdeklődni, így alakult át a platform időközben olyan életmódcsatornává, amelyen a szépségápolás mellett elfér az utazás, a divat és a környezetvédelem is. Bár Fruzsi úgy gondolja, nem szerencsés, ha az ember önszántából és öncélúan helyezi kirakatba saját magánéletét, gyakran oszt meg személyesebb hangvételű tartalmakat, amelyek segítenek közös kapcsolódási pontokat találni a közönségével.
Bulvárcelebek vs. tartalomgyártók
Bár manapság hajlamosak vagyunk a két kategóriát bedobni egy kalap alá és mindkettőt egyszerűen csak influenszerként emlegetni, a két dolog nem ugyanaz.
Kétségtelen, hogy egy bulvárceleb is tud igényes tartalmakat kreálni, azonban az sem ritka, hogy pusztán a nézettség és a kattintás szám generálása céljából tolják a közönség arcába a szponzorált termékeket, nehéztüzérségként bevetve gyerekeiket is.
Viszkok Fruzsi felfogásától ez a dolog nagyon távol áll.
Fontosnak tartja, hogy olyan tartalmakat osszon meg, amelyekkel azonosulni tud, igényesen kivitelezett és átgondolt koncepciót teremtve. Vele is előfordult, hogy olyan együttműködéshez adta az arcát, amit később megbánt, viszont tanult belőle és ma már nem mondana rájuk igent. A videós szerepléshez hasonlóan, a szponzorok kiválasztásába is bele tud tanulni az ember.
Bullet Journal: hobbiból projekt
Fruzsi mindig szívesen készítette el saját határidőnapjóját, hiszen ez hónapról hónapra kikapcsolódást és kreatív időtöltést jelent számára. A közelmúltban ez a hobby üzleti lehetőségbe fordult, hiszen már kaphatóak a Fruzsi tervezte határidőnaplók.
A nagy alakú könyvekből kétféle koncepciót álmodott meg:
előre megrajzolt változatot azok számára, akik nem szívesen bajlódnak az elkészítéssel és egy szabadon megrajzolhatót a hozzá hasonlóan alkotni szeretőknek.
Ez az együttműködés egyike Fruzsi kedvenc projektjeinek, hiszen a tervezésben teljesen szabad kezet kapott, az illusztrált naptárak teljes egészében az ő kreativitását dicsérik.
„Inkább csinálja hétmilliárd ember tökéletlenül, mint egymillió ember tökéletesen.”
A klímaválság, a fenntarthatóbb világ megteremtésének gondolata Fruzsit is foglalkoztatja, ezért a téma helyet kapott az online tartalmai között is. Sajnos elég sűrűn fordul elő manapság, hogy a közönség túl kritikussá válik azokkal a bloggerekkel és YouTuberekkel szemben, akik terítékre veszik ezt a témát.
A „Fenntartható, mi? Akkor mi az a Coca Cola a kezében?” és társai sajnos mindennapos reakciók, ha valaki, aki igyekszik köztudatba helyezni a fenntarthatóságot, aztán véletlenül „megbotlik”. A tökéletes kivitelezésnél azonban Viszkok Fruzsi szerint is sokkal fontosabb a téma köztudatba helyezése, ott tartása és az utólag már aprónak számító kezdeti lépések megtétele. Hiszen nem az a fontos, hogy mindenki 100%-osan csinálja, sokkal inkább, hogy minél többen elinduljunk a fenntarthatóbb hétköznapok felé vezető úton.
Mit is jelent az, hogy siker?
Az online világban dolgozók számára a siker viszonylag könnyen megjeleníthető a kattintások, lájkok, kommentek alapján. A számoknál azonban sokkal fontosabb lehet a minőség – a visszajelzésekre vonatkozóan is. Viszkok Fruzsi szívesen veszi a negatív, de építő jellegű kritikákat, hiszen ezek alapján tud fejlődni, innen tudja leszűrni, mire van igénye az őt követő közösségnek.
A mindennapi életben azonban a sikert valami egészen más jelenti számára:
saját érdeklődésének és rajongásának kiteljesítése olyan formában, hogy az mások számára is elérhető, őket inspiráló legyen.
41 évesen…
… is szívesen foglalkozna online tartalmak készítésével, viszont akkor már inkább tenné mindezt a kamerák mögül, vagy akár online magazint készítve. Fruzsi számára fontos gondolat a gyerekek, a család. Az „ötéves tervekben” már anyaként látja magát, szívesen foglalkozna olyan kérdésekkel, amelyek ezt a témát boncolgatják. Távol áll tőle azonban a jövőbeli családja kirakatba helyezése, lájkok és követők szerzésére felhasználni egy gyereket.
Valószínűleg akkor is fontos lesz Viszkok Fruzsi számára az összhang, vagyis a magánélet és az online jelenlét közötti igencsak képlékeny egyensúly fenntartása.
A képek forrása: Viszkok Fruzsi Instagramja, Unsplash, PlanAll, Viszkok Fruzsi Facebook oldala