Szeptember első és második hetében Budapest a klasszikusfilm-rajongók Mekkájába válik.
Ha tősgyökeres filmbolond vagy, biztos előfordult már veled egy zseniális régi film otthoni megtekintése közben, hogy azt kívántad, bárcsak moziban, szélesvásznon is megtapasztalhattad volna ezt az élményt.
Na most megtapasztalhatod.
A 2019-es Budapesti Klasszikus Film Maraton (2019. szeptember 4-11.) keretében a magyar fővárosban több helyszínen (Puskin, Toldi, Uránia, Francia Intézet, Szent István tér) is elcsíphetsz fantasztikus filmeket – a megszokottnál jóval alacsonyabb jegyárakon vagy akár ingyen is.
Vörös bársonyszékben ülve néznéd Humphrey Bogart és Ingrid Bergman tragikus szerelmének történetét? Újra át akarod élni, milyen az, amikor DeLorean átlépi a 88 mérföld/órás sebességet? Imádod Robert Redford és Paul Newman rablóinak sztoriját? Vagy csak századszorra is meredő szemmel élveznéd a világ legjobb westernfilmjét?
Ha bármelyik kérdésre igennel válaszoltál, ott a helyed valamelyik vetítésen!
A Budapesti Klasszikus Film Maraton teljes filmlistáját IDE kattintva találod, de a teljesség igénye nélkül (ahhoz túl sok szuper film kerül terítékre a maraton során, én pedig nem akarok ínhüvelygyulladást kapni a gépeléstől) én is ajánlanám pár kedvencemet.
A Jó, a Rossz és a Csúf (The Good, the Bad and the Ugly)
Idén volt szerencsém végre moziban, hatalmas vetítővásznon megtekinteni Sergio Leone spagettiwesternjének rendezői változatát. A háromórás film – ami nem mellesleg Quentin Tarantino nagy kedvence – még mindig elképesztő: gyönyörű, izgalmas, stílusos – esetenként pedig baromira vicces. Clint Eastwood pedig maga a megtestesült cool.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
Butch Cassidy és a Sundance kölyök (Butch Cassidy and the Sundance Kid)
Még egy western, ezúttal Amerikából. A tavaly elhunyt William Goldman által írt sztori egy karizmatikus rablópáros (Paul Newman és Robert Redford) kalandjait mutatja be, tele számos emlékezetes jelenettel. Ismét egy olyan film, amelyet bármikor újranézhetsz, élvezni fogod.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
Villamosszék felé (Angels with Dirty Faces)
A magyar származású Michael Curtiz (Kertész Mihály) gengsztermozija 1938-ban készült, de cseppet sem öregedett: James Cagney uralja a vásznat, Humprey Bogart mindig menő, a moralizáló sztori pedig érdekes kérdéseket vet fel a bűnözői létről. Dixieland zene, rosszfiúk és papok, keménykalapok és pisztolylövések – ha bírod a gengszterfilmeket, szeptember 8-án a Toldiban a helyed.
Érdekesség: ez a film inspirálta a Reszkessetek, betörők!-ben látható kamu gengszterfilmet. (“Tartsd meg az aprót, te mocskos állat!”)
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
Casablanca
Szintén Michael Curtiz, szintén Humphrey Bogart – azonban Amerika helyett most Marokkó a helyszín a világháború alatt játszódó rommá idézett klasszikusban, és a csodás svéd színésznő, Ingrid Bergman is szerepel a filmben. A három Oscar-díjjal kitüntetett mű – amely egyesek szerint a világ legjobb mozgóképes alkotása – egyszerre krimi, romantikus kalandfilm és melodráma. Ha még nem láttad, ideje bepótolni – egy gyönyörű barátság kezdete lesz. Ha pedig láttad, ideje nagyvásznon is megnézni.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
A máltai sólyom (The Maltese Falcon)
John Huston filmje – aminek a főszereplője szintén Humphrey Bogart – Dashiell Hammett noir alapvetéséből készült, és minden krimirajongónak kötelező. Itt nem az elkövető a fontos, szinte mindenki mocskos valamennyire; a lényeg a késsel vágható, dohányfüstös hangulat.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
A gonosz érintése (Touch of Evil)
Sokan az Aranypolgár-t tartják Orson Welles legjobb filmjének, azonban A gonosz érintése még jobb alkotás. Karfamarkolós suspense filmcsoda; a kirobbanó felütés után egy pillanatra sem lankad a feszültség – másfél órán keresztül lélegzetvisszafojtva fogod figyelni a vásznat, ha benevezel az élményre. A filmet nem mellesleg a film noir hattyúdalának tartják, ennél azonban sokkal több.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
Kínai negyed (Chinatown)
Ha már noir, Roman Polanski filmjénél kevés megrázóbb alkotás született a zsánerben. A toposzok mind jelen vannak – a magánnyomozó piti és cinikus (Jack Nicholson), a femme fatale gyönyörű (Faye Dunaway), a város pedig tele van mocsokkal –, a film azonban már egy új iskolát követi, ez az úgynevezett neo noir, aminek a Kínai negyed az egyik legkiemelkedőbb darabja.
Robert Towne zseniális forgatókönyve Polanski látásmódjával párosulva olyan mesterművet eredményezett, amelynek minden képkockájáról süt a dekadencia, mégsem tudod levenni a szemed a vászonról.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
A szamuráj (Le Samouraï)
Jef Costello nem beszél sokat – inkább lő. Jef Costello egy bérgyilkos.
Az újhullámos rendezőzseni Jean-Pierre Melville neo-nor mozija nem a sziporkázó dialógusokról híres, a szótlan, ballonkabátos főhős (Alain Delon élete nagy szerepében) vesszőfutásának feszült képsorai beleégnek a retinádba. Elsöprő erejű mozi, a francia filmművészet egyik remeke.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
A dolog (The Thing)
John Carpenter biohorror science fiction klasszikusa egy régi film (illetve egy azt ihlető novella) feldolgozása. Egy mindentől távoli fagyos sarkköri kutatóbázis, néhány összezárt férfi és egy idegen lény, ami az életükre tör. A film a hidegháború paranoiáját (“senkiben sem bízhatsz, bárki lehet az ellenség”) vérbő formában jeleníti meg: itt nincs finomkodás és sejtetés, szinte rögtön meglátjuk a rémet – Stan Winston vérfagyasztó szörnykreációi tuti felbukkannak majd a rémálmaidban. Ha nem riadsz meg a brutális és ijesztő jelenetektől, bírod az Alien-t (vagy épp a Stranger Things-et), ott a helyed A dolog vetítésén.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
Vissza a jövőbe (Back to the Future)
Időutazás. DeLorean. “Nyuszi vagy, McFly!”. Van Halen. Johnny B. Goode.
Ha nem láttad a Vissza a jövőbe részeket (azon kívül, hogy elkerekedett szemmel nézek rád), kicsit irigyellek: most moziban élheted át elsőként a nyolcvanas évek popkultúrájának egyik legkiemelkedőbb filmjét. Robert Zemeckis alkotása egy baromira szerethető mozi, az első alkalommal pont annyira szórakoztató, mint nyolcvannyolcadjára, Michael J. Fox és Christopher Lloyd ikonikus párost alkotnak, szinte minden mondat aranyköpés, és az egésznek varázslatos hangulata van, tipikusan az a film, amelynek beköltöznék a világába.
Előzetes:
Kattints ide a jegyvásárláshoz.
Melyik vetítésen találkozunk?
A képek forrása: Filmarchívum: Budapesti Klasszikus Film Maraton