Annak ellenére, hogy a(z előadó) művészet szerves és fontos része napjainknak, a világjárvány okozta szituáció a művészek életét rendezte át először. Bár mindannyiunk életében hatalmas változásokat és átrendeződéseket hozott az elmúlt pár hét, legtöbben nem érthetjük meg, milyen is lehet most azoknak, akiknek élete jelentős részben a színpad, a közönség, az előadás és kapcsolódás körül forog.
Palya Bea többek között életének átrendeződéséről is beszélt a Nők az útON adásában Csorba Anitával és Szlafkai Évivel.
A felvételt itt tudod meghallgatni:
A home office-ra való átállás egy előadó esetében nemcsak ruhaviselési szokásokat változtat meg, hanem új alapokra is helyezi mindennapjait.
Bea is megerősítette: nagyon sok zenész kényszerült a megváltozott körülmények hatására feladni a művészetet és átmenetileg praktikusabb, rendszeres jövedelmet biztosító tevékenységre váltani. Így fogalmaz:
a koronavírus elsőként hatott a zenészekre, és utolsónak is fognak kijönni belőle.
Ahogy a cégek átálltak a távolból történő munkavégzésre, az előadók is keresik a lehetőségeket, hogy más csatornákon kapcsolódjanak a közönséghez, ez azonban éppen az eredeti, személyes jelenlét élménye hiányában nem éppen egyszerű feladat.
A korlátozások időszaka ez, amikor az emberek más dolgokra helyezik a hangsúlyt, mint azelőtt.
Pár hónappal ezelőtt még lelkesen tervezgettük a nyári fesztiválokat és gondoltuk végig, milyen előadók koncertjein is szeretnénk jelen lenni majd – terveztük, hogy fizetünk az élményért. Mostanra azonban, mivel az élmény a megszokott formájában elmarad, legtöbben kivettük ezt a tényezőt a tervezésből: a fesztiválokra szánt pénzt szívesebben költjük például arra, hogy olyan hellyé varázsoljuk otthonainkat, ahol még a karantén is – kis túlzással persze – élménnyé válhat.
A home office Bea és csapata életében is jelen van. Ő ezt az időszakot, a megváltozott körülményeket nem kudarcként, hanem lehetőségként éli meg, hiszen a vírus nem új tervek előállításának kényszerét hozta számára, sokkal inkább a már kigondolt lépések határozottabb kivitelezését.
Bea fejében régóta motoszkált a gondolat, hogy jobban ki kellene használnia az online térben rejlő lehetőséget és a technológia adta eszközökkel is kapcsolódni a követőihez. Érdekes feladat továbbá egy-egy produkció közönségének újraértelmezése – vagyis kigondolni, hogy az eredetileg nagy létszámú tömegre tervezett élményt hogyan lehetne átfordítani a jelenlévők kis csoportja számára.
A home office-ban való gyereknevelés, az egész család állandó otthonléte jelen pillanatban Palya Bea napjait is áthatja.
Saját lelki egészségünk megőrzése és a túlvállalásra való rácsúszás veszélyének elhárítása érdekében is nagyon fontosnak látja, hogy struktúrát adjunk a napjainknak – és igenis, tartsuk meg az énidőt és a partnerünkkel való minőségi időt is.
Akkor is, ha a sok feladat mellett ez néha csak egy kávé elfogyasztását jelentheti.
Az énidő eltöltésének egy nagyon jó módja, nem mellesleg pedig az alkotó energiák előmozdítására is nagyon jó gyakorlat Bea szerint az automatikus írás. vagyis, hogy cél nélkül, üres fejjel üljünk le, és írjuk le mindent, ami ki akar jönni.
Ne monitorozzuk magunkat, ne akarjunk irodalmi művet létrehozni, egyszerűen érezzük át, mi van bennünk és engedjünk neki utat. Bea a folyamatot nagyon találóan a csatornatisztításhoz hasonlítja, technikáit a YouTube-on is elérhetővé tette: a beharangozót meghallgathatjátok a videóban, majd részekre bontva követhetitek végig Bea trükkjeit, gondolatait.
Palya Bea útravalója a világjárvány nehéz időszakára a legegyszerűbb, de a legnagyszerűbb dolog a világon:
„Ha tudtok, akkor szeressetek!”
Hiszen az elfogadás, a szeretet, és ezek kimutatása a legjobb üzemanyagok az ember számára alapesetben is, napjainkban pedig, amikor minden bizonytalan és inogni látszik alattunk, különösen nagy jelentősége van, hogy szeressünk és szeretve legyünk.